Personal branding begint met zelfkennis en het doen van zelfonderzoek. Dat klinkt een beetje zwaar, maar je moet een duidelijk beeld voor ogen hebben wat je zakelijk (en privé) wilt bereiken. Wat vind je leuk en waar heb je een hekel aan? Het gaat er bij Personal branding niet om het spelen van een rol. Dat voelt de klant. Personal branding is het vinden van je kracht.
Als je weet wat je merk is en je weet wie je bent en wat je wilt dan is het tijd om je merk in de markt te zetten.
Hou hierbij de ABC van Personal branding in je achterhoofd.
A – apart
B – betrouwbaar
C – congruent
Apart – Durf anders te zijn. Je bent uniek. Laat dat ook zien. Dat is waarom iemand zaken met jou wil doen. Als je op gaat in de grijze massa dan ben je moeilijker te vinden. Apart houdt niet in dat hoeft te overdrijven, blijf jezelf en blijf bij jezelf. Leg de nadruk op je authenticiteit, je unieke kwaliteiten om je te onderscheiden van concurrenten en collega’s.
Betrouwbaar –In je persoonlijke merk moet een herkenbare, constante factor zitten en een hoog niveau van professionaliteit. Zelfs een negatieve eigenschap, kun je positief verpakken. Herken je dat nog van sollicitatie gesprekken waarin vaak de vraag kwam, noem eens een negatieve eigenschap van jezelf. Mensen vinden het fijn als je kunnen inschatten wie jij bent.